Een beetje winst bij DPG Media
Vlak voordat DPG Media zijn nieuwe algemene voorwaarden aan freelancers verstuurde, vroeg de uitgeverij deze site commentaar te geven op die voorwaarden. En dat leidde tot een (klein) beetje winst voor freelancers.
DPG Media hanteerde de laatste jaren twee verschillende documenten met algemene voorwaarden voor freelancers. Zelfstandigen die voor de kranten van de uitgeverij werkten kregen het ene document, freelancers die werkten voor de tijdschriften van DPG Media de andere.
Die tweedeling was een overblijfsel uit de tijd dat de huidige DPG Media-tijdschriften nog onderdeel waren van Sanoma Media Netherlands. DPG Media nam die Nederlandse tak van de Finse uitgeverij Sanoma in 2019 over. En de voorwaarden waar Sanoma-freelancers onder werkten verhuisden mee.
Omdat een deel van de freelancers van DPG Media voor zowel kranten als tijdschriften werkt, is het volgens de uitgeverij logischer om overal dezelfde voorwaarden te hanteren. Vanaf half mei 2022 is er dus één document met algemene voorwaarden, dat voor (bijna) alle DPG Media-freelancers geldt. Wat daar in staat lees je hier.
Ruimte voor verbetering?
Nog voordat DPG Media die nieuwe freelancevoorwaarden aan freelancers verstuurde, vroeg de uitgeverij me mee te kijken met die algemene voorwaarden in wording. En om commentaar op die voorwaarden te geven. Waar zitten er kansen voor verbetering? En hoe zou die verbetering doorgevoerd kunnen worden?
Dat soort dingen doe ik vaker. Soms op eigen verzoek (zoals bij New Skool Media, sinds november 2022 bekend als Roularta Media Nederland), soms omdat freelancers me vragen mee te kijken (zoals bij Hearst Netherlands) en soms op verzoek van een medium zelf (zoals bij Vrij Nederland). Dat meekijken doe ik om niet, met name omdat Freelancevoorwaarden.nl op die manier onafhankelijk kan blijven. Ook DPG Media stuurde ik geen factuur. Ook al bood de uitgeverij wel aan me te betalen.
DPG Media deed vooraf geen beloftes ook daadwerkelijk iets te doen met mijn commentaar. Tegelijkertijd spraken de uitgeverij en Freelancevoorwaarden.nl af dat het meekijkmoment ook geen ‘stempel van goedkeuring’ of andersoortige blijk van goed- of afkeuring oplevert.
Een klein beetje winst
Hoewel ik vaker meekijk met freelancevoorwaarden van opdrachtgevers, wordt er de ene keer meer gedaan met mijn commentaar dan de andere keer. In het geval van DPG Media was er echter al meteen goed nieuws te melden: de uitgeverij gaat onder de nieuwe voorwaarden betalen voor het doorplaatsen van werk van tijdschriften naar nieuwsmedia (en andersom). Wanneer werk dat je voor Flair schrijft op NU.nl verschijnt, ontvang je als freelancer 15 procent bovenop je honorarium.
Daarnaast is er nog meer goed nieuws, dat direct gevolg is van mijn commentaar als meelezer. Freelancers die werk leveren voor de tijdschriften van DPG Media, gaven de uitgeverij onder de oude voorwaarden een exclusiviteitstermijn van negen maanden op hun werk. Dat betekende dat DPG Media de enige was die in die negen maanden het werk mocht publiceren. Een freelancer die zijn eigen werk bij een ander medium wilde aanbieden, moest daar dus driekwart jaar mee wachten.
Die exclusiviteitstermijn is in de nieuwe versie van de voorwaarden verkort naar zes maanden (al had ik drie maanden voorgesteld). Dat betekent dat freelancers nu een stuk sneller zélf de boer op kunnen met hun werk. Bijvoorbeeld door het op een eigen website te publiceren, met daaronder een donatieknop (hoe zo’n knop eruit ziet, zie je hieronder). Toegegeven, het is maar een klein beetje winst voor de freelancers. Maar alle beetjes helpen. En klein bier is ook bier.
Steun Freelancevoorwaarden.nl!
Deze site maakt inzichtelijk hoe uitgevers en omroepen met het werk en de rechten van freelancers omgaan.
Heb je iets gehad aan deze publicatie? Ondersteun Freelancevoorwaarden.nl dan met een donatie! Dat kan al vanaf 5 euro.
Met je donatie help je freelancers baas blijven over hun eigen werk. Dat is goed voor de hele journalistiek!