Hoelang laten media je op je geld wachten?

 

Freelance (foto)journalisten in Nederland verdienen gemiddeld 24.300 euro per jaar. Voor freelancers met een dusdanig laag inkomen is het een must dat facturen snel worden betaald. Maar gebeurt dat ook? Hoelang moet je als freelancer op je geld wachten?

 

Op papier ziet het er op het eerste gezicht eigenlijk allemaal best goed uit: werk je als freelance journalist voor een omroep of uitgever, dan worden je facturen in de meeste gevallen netjes binnen een maand betaald. ‘30 dagen’ en ‘1 maand’ zijn veruit de meest voorkomende betaaltermijnen in medialand.

 

Van de 74 mediapartijen waarvan Freelancevoorwaarden.nl de inkoopvoorwaarden doorploegde, zegt ongeveer tweederde facturen van freelancers na een maand te betalen. Acht opdrachtgevers zijn nog een tikje sneller. En een handvol andere mediapartijen laten je gerust langer op je centen wachten.

 

Niet in beton gegoten
De grote bulk doet het dus eigenlijk best netjes. Lever je werk aan ANP, ANP Photo, ANWB Media, AVROTROS, BCM Media, Bindinc., BlazzHofski Productions, Blendle, Blink, Blue Circle, Consumentenbond, DutchCulture, EDG Media, EO, Erdee Media Groep, FD Mediagroep, Fontys Hogescholen, Hearst Netherlands, HUMAN, KRO-NCRV, Mood for Magazines, Nedag Uitgevers, NOS, NTR, Omroep Gelderland, Omroep West, Omroep Zeeland, OneWorld, ProMedia Group, Reshift Digital, Rijnmond, RTL Nederland, RTV Drenthe, Senior Publications Netherlands, Sijthoff Media, Talpa Radio, Talpa TV, de TU Delft, de Universiteit Leiden, Vakbladen.com, VICE Benelux of de VPRO, dan kun je een maand na het indienen van je factuur de big spender uithangen in de supermarkt.

 

Hoewel… zelfs als deze uitgeverijen en omroepen zich aan hun eigen officiële betaaltermijn houden, is de betaaltermijn van één maand niet in beton gegoten. FD Mediagroep gooit zijn betalingen bijvoorbeeld regelmatig op de eerste vrijdag van de maand over de schutting. Dat kan dus betekenen dat je als freelancer tot een week langer op je geld moet wachten. Bijvoorbeeld als de nieuwe maand op zaterdag of zondag begint.

 

Bij een aantal andere uitgeverijen die beloven na een maand te betalen gaat die betalingstermijn pas later in. BCM Media betaalt facturen bijvoorbeeld binnen een maand na publicatie, wat betekent dat het in theorie lang kan duren voordat je je geld hebt als je werk een tijdje op de plank blijft liggen. Bij OneWorld worden facturen voor artikelen op het web na 30 dagen betaald, maar mag je ze pas indienen nadat het verhaal is gepubliceerd. En sommige mediabedrijven, zoals vakbladuitgever Hortipoint, het tijdschrift De Groene Amsterdammer, productiebedrijf Human Factor, Omroep MAX, RTV Oost en RTV Utrecht noemen hun betaaltermijn niet in hun inkoopvoorwaarden.

 

Snelle Jelles
&C Media, BDUmedia, De Correspondent, Innovation Origins, NEMO Kennislink, NH Media, Omroep Brabant en journalistenvakblad Villamedia mogen zich wat betalen betreft de snelle Jelles van medialand noemen. Zo belooft BDUmedia facturen na 3,5 week te betalen, mits ze voor de derde van de maand binnen zijn. Stuur je je factuur later, dan gaat je betaling een maand later mee. Maar dat is dan wel je eigen schuld. Had je maar op tijd moeten zijn.

 

De Correspondent stort betalingen standaard drie weken na de factuurdatum op je rekening. NH Media betaalt na drie weken, mits je factuur op de laatste dag van de maand binnen is. En bij Villamedia komen je euro’s nog sneller binnen. Na twee weken om precies te zijn. Als je er tenminste zelf op aandringt dat je graag na twee weken betaald wil krijgen. Doe je dat niet, dan hanteert het vakblad een termijn van – je raadt het al – een maand.

 

&C Media, NEMO Kennislink, Omroep Brabant en Innovation Origins betalen ook na twee weken. Al geldt bij die laatste dat dat alleen gebeurt mits de liquiditeit van de start-up dat toestaat.

 

De prijs bepalen
Ook NRC Media hanteert een betaaltermijn van twee weken. Maar dat geldt wel alleen als je akkoord gaat met het zogenoemde ‘selfbilling’. Bij selfbilling stelt niet de freelance (foto)journalist een factuur op, maar het mediabedrijf dat je werk afneemt.

 

In het geval van NRC Media berekent de financiële afdeling hoeveel euro’s jouw kant op horen te rollen en zet die voor jou op een factuur. Wil je daar liever niets van weten omdat je ondernemer bent en je facturatie liever in eigen hand houdt, dan blijft je geld nog even bij NRC Media logeren. Je krijgt in dat geval na 30 dagen betaald.

 

NRC Media is niet de enige media-organisatie die aan selfbilling doet. Ook DPG Media (voorheen De Persgroep), DPG Media Magazines (voorheen Sanoma Media), Pijper Media en Mediahuis Nederland kiezen ervoor freelancers het factureren uit handen te nemen. Klinkt makkelijk en dat is het ook. Voor de uitgeverij althans. Want freelancers bezorgt het vooral kopzorgen en frustratie.

 

Een van de belangrijkste redenen voor die frustratie heeft te maken met kosten die freelancers soms maken voor werk. Bij selfbilling kun je die vaak pas doorgegeven nádat de uitgever je factuur voor je heeft gemaakt. Met als resultaat dat je de gemaakte kosten pas een maand later kunt declareren. Heeft je bedrijf weinig vet op de botten? Doe dan maar rustig aan met die kopjes koffie tijdens interviews.

 

60 dagen zonder geld
Voor het gros van de mediabedrijven blijft na een maand betalen betalen de norm. Mediahuis Nederland is op papier de enigen die daar in zijn voorwaarden openlijk van afwijkt. De uitgeverij betaalt (selfbilling-)facturen van freelancers in principe na veertig dagen. Voor freelancers met een kleine knip kan die extra wachttijd vervelend zijn. Maar deze genoemde betaaltermijnen vallen wél binnen de wet. Die stelt dat bedrijven facturen binnen 60 dagen moeten betalen. En als freelance (foto)journalist ben jij ook een bedrijf. Zelfs als je jezelf meer ziet als journalist dan als ondernemer.

 

Met een officiële betaaltermijn van veertig dagen lijkt Mediahuis Nederland de traagste betaler te zijn van de 66 opdrachtgevers van wie Freelancevoorwaarden.nl de betaaltermijnen doorspitte. Maar schijn bedriegt. Want er zijn vijf uitgeverijen die soms nog later betalen, afhankelijk van het moment waarop je werkt, wordt gepubliceerd. Die vijf uitgeverijen zijn Audax, DPG Media, NDC Mediagroep, Pijper Media en Roularta Media Nederland. Zij hanteren een net wat andere betaalstructuur. In het geval van DPG Media geldt: lever je de ene maand werk voor DPG Media, dan krijg je daar halverwege de volgende maand voor betaald.

 

Plaatst (bijvoorbeeld) het Algemeen Dagblad een van je artikelen op 30 juni, dan staan de euro’s die je daar voor krijgt halverwege juli op je rekening. Bliksemsnel! Maar publiceert de krant datzelfde stuk niet op 30 juni maar op 1 juli, dan komt je vergoeding pas half augustus binnen. En krijg je dus pas na 45 dagen betaald.

 

Audax, NDC Mediagroep en Pijper Media werken met dezelfde constructie. Alleen betalen zij niet halverwege, maar aan het eind van de volgende maand. Publiceert het Dagblad van het Noorden een stuk van je op 1 juli, dan kletteren de euro’s die je daarvoor hoort te vangen pas eind augustus op je rekening. Bij Roularta Media Nederland krijg je het zelfs nóg een maand later pas.

 

Dit alles natuurlijk onder voorbehoud dat uitgeverijen en omroepen zich houden aan hun eigen officiële betaaltermijnen. Spoiler: dat gaat bij veel mediabedrijven nogal eens mis.

 

Verantwoording
Dit artikel is gebaseerd op de freelancevoorwaarden van 41 uitgeverijen, 24 omroepbedrijven, vier onderwijsinstellingen en drie productiehuizen en één persbureau (met twee verschillende bedrijfstakken). Wanneer er nieuwe voorwaarden aan deze site worden toegevoegd, worden deze ook verwerkt in deze analyse.

 

Steun Freelancevoorwaarden.nl!

 

Deze site maakt inzichtelijk hoe uitgevers en omroepen met het werk en de rechten van freelancers omgaan.

 

Heb je iets gehad aan deze publicatie? Ondersteun Freelancevoorwaarden.nl dan met een donatie! Dat kan al vanaf 5 euro.

 

Met je donatie help je freelancers baas blijven over hun eigen werk. Dat is goed voor de hele journalistiek!

Mijn gekozen donatie € -