◘ DPG Media

 

Om wie gaat het hier?
DPG Media (voorheen De Persgroep), uitgever van… echt heel erg veel. Dus houd je vast, want hier komt een opsomming die alle andere opsommingen op deze website doet verbleken: Algemeen Dagblad, Autoweek, BN De Stem, Brabants Dagblad, De Gelderlander, De Stentor, de Volkskrant, Donald Duck, Eindhovens Dagblad, Flair, Het Parool, Libelle, Margriet, NU.nl, Ouders van Nu, PZC, Story, Tina, Tubantia, Trouw, Veronica Magazine en Zo Zit Dat. Voor zowat al die merken geeft DPG Media ook websites uit. Daarnaast zijn er ook nog losse online merken, zoals DeOndernemer.nl en Tweakers.net.

 

Van wanneer zijn deze voorwaarden?
15 mei 2022.

 

Waar gelden deze voorwaarden voor?
Voor al het werk dat je als zelfstandige maakt voor de titels van DPG Media. Het maakt niet uit of dat werk in opdracht van de uitgeverij is gemaakt of dat je het op eigen initiatief hebt aangeboden. Daarbij moet je denken aan tekst, beeld- en geluidsmateriaal (zoals foto’s, video’s en illustraties) en het resultaat van redactionele werkzaamheden.

 

‘Het resultaat van redactionele werkzaamheden.’ Wat is dat?
Al het werk dat je op een redactie doet. Denk bijvoorbeeld aan je noeste arbeid als eindredacteur of vormgever. Ook voor dat werk gelden deze voorwaarden.

 

Wat mag de uitgeverij allemaal doen met mijn werk?
DPG Media krijgt een licentie op je werk. Daarmee geef je de uitgeverij het recht om je werk te publiceren. De licentie die de uitgeverij van je vraagt is wel heel ruim. Zo mag DPG Media je werk niet alleen publiceren in de titel waar je het voor hebt geschreven, maar ook in al zijn andere titels. Ook als het gaat om buitenlandse kranten of tijdschriften. Dat geldt voor print, maar ook voor online. Een artikel dat jij voor Trouw schrijft, kan dus zomaar op NU.nl verschijnen.

 

Dat vind ik nogal wat…
Dan ben je niet de enige. Want er zijn nogal wat mensen niet blij met die doorplaatsing van werk, ook mensen die in vaste dienst voor de uitgeverij werken.

 

Aan de andere kant: wel lekker cashen als een verhaal dat je één keer hebt gemaakt in zeven kranten en websites wordt geplaatst!
Hahaha, nee. Grapjas. De prijs die je krijgt voor je werk is een totaalprijs en geeft DPG Media het recht om alles met je werk te doen wat de uitgeverij wil. Wanneer je stuk wordt doorgeplaatst in een andere titel, krijg je dus niet standaard extra geld. Al zijn daar uitzonderingen op.

 

Wat zijn die dan?
Wanneer DPG Media werk dat je voor een nieuwsmedium hebt gemaakt doorplaatst in een ander medium (zoals een tijdschrift), krijg je voor die doorplaatsing een extra vergoeding. Die bedraagt 15 procent van je oorspronkelijke honorarium. En wanneer werk dat je voor een tijdschrift hebt gemaakt in een nieuwsmedium wordt geplaatst (NU.nl neemt bijvoorbeeld regelmatig stukken uit tijdschriften over) krijg je ook dat kleine extraatje.

 

Die 15 procent zie ik niet in de voorwaarden staan…
Dat klopt. DPG Media noemt geen tarieven in zijn freelancevoorwaarden, omdat de voorwaarden zo algemeen mogelijk bedoeld zijn. Maar het stukje over die extra vergoeding is wel terug te vinden in een document met veelgestelde vragen dat de uitgeverij bij de invoering van de voorwaarden opstelde.

 

En als het artikel dat ik voor het Brabants Dagblad heb geschreven in het Eindhovens Dagblad wordt geplaatst?
Dan krijg je dus niet nog een keer betaald. DPG Media heeft in 2015 zijn tarieven voor freelancers iets verhoogd, om eventuele doorplaatsingen af te kopen. Als je werk voor een regionale krant wordt doorgeplaatst in een landelijke krant (zoals het AD), dan krijg je voor dat werk niet het (lagere) regionale tarief, maar het (hogere) landelijke tarief.

 

Hé, een artikel dat ik voor Zo Zit Dat schreef is ineens ook online te beluisteren als audio. Mag dat wel?
Ja. DPG Media mag jouw werk onder deze voorwaarden in andere vormen gieten. Dat geldt voor vormen die nu al bestaan, maar ook voor nieuwe vormen die de uitgeverij bedenkt. DPG Media mag een foto die je levert in de toekomst dus ook best verkopen als hologram, als daar geld mee valt te verdienen.

 

Krijg ik daar dan ook extra ge…
Nee, je krijgt als maker geen extra geld. Maar als er een compleet nieuwe vorm wordt bedacht en DPG Media verdient daar méér geld mee dan met nu al bestaande vormen, wil de uitgeverij met je om de tafel.

 

DPG Media heeft in mijn tekst zitten schrappen. Mag dat zomaar?
Dat kan inderdaad gebeuren. DPG Media belooft wel om jou zoveel mogelijk op de hoogte te houden als er grote wijzigingen in je werk worden aangebracht. Van wijzigingen die nodig zijn om je werk klaar te maken voor publicatie, word je niet op de hoogte gesteld. Denk bijvoorbeeld aan wijzigingen van de eindredactie en het inkorten van je werk.

 

En wat nou als er bij het wijzigen een enorme fout in mijn werk komt te staan en er mensen boos worden? Wie is dan verantwoordelijk voor de schade.
Door de voorwaarden te tekenen, geef je DPG Media een vrijwaring voor alle schade die mogelijk kan ontstaan door jouw werk. Alle aansprakelijkheid ligt bij jou als maker, ook als je bijvoorbeeld bij een artikel beelden hebt meegestuurd die niet rechtenvrij zijn (denk aan foto’s die je van internet hebt geplukt). Maar als er een probleem ontstaat dat veroorzaakt is door DPG Media, dan is de uitgeverij verantwoordelijk. Maakt de eindredactie een knoepert van een fout in je stuk, dan ben jij bij een eventuele rechtszaak dus niet de pineut.

 

De redactie is mijn naam vergeten te vermelden bij mijn productie. Kan ik daar wat mee?
Daarover wordt niets gemeld in de voorwaarden.

 

Hoe lang mag DPG Media mijn werk eigenlijk opnieuw blijven gebruiken?
Tot in het einde der tijden.

 

Echt? Dat kan ik nergens terugvinden in de voorwaarden…
In de voorwaarden staat dat DPG Media je werk mag gebruiken voor zolang het auteursrecht geldt. Volgens de huidige wetgeving blijft het auteursrecht op je werk bestaan tot 70 jaar na jouw dood. DPG Media mag je werk dus ook tot 70 jaar na jouw dood blijven uitgeven. Maar omdat het auteursrecht daarna vervalt, mag na die periode iedereen je werk vrij gebruiken. Dus ook DPG Media.

 

Blijft het auteursrecht op mijn werk eigenlijk van mij?
Ja. DPG Media benoemt dat ook expliciet in zijn voorwaarden.

 

Als het auteursrecht op mijn werk van mij blijft, mag ik het dan zelf ook ergens anders publiceren?
Ja hoor. Maar pas nadat de exclusiviteitstermijn is verstreken. Dat is een periode waarin DPG Media de enige is die jouw werk mag publiceren.

 

Hoe lang is die exclusiviteitstermijn?
Dat ligt er maar net aan voor welke titel je je werk hebt geleverd. Is je werk bedoeld voor een van de nieuwsmerken van DPG Media (lees: de kranten en NU.nl), dan geldt een exclusiviteitstermijn van zeven dagen. Dat betekent dat je je werk een week nadat DPG Media het voor het eerst heeft gepubliceerd elders mag gebruiken. Lever je werk voor een ander titel (lees: de tijdschriften), dan geldt een exclusiviteitstermijn van zes maanden.

 

Zes maanden? Dat is nogal. Waarom is de exclusiviteitstermijn bij tijdschriften zo lang?
Navraag leert dat het komt doordat tijdschriften een langere levensduur hebben dan dagbladen. Maar zal ik je eens wat zeggen? De exclusiviteitstermijn bij tijdschriften was nog veel langer. Met ingang van mei 2022 heeft DPG Media de exclusiviteitstermijn teruggebracht van negen naar zes maanden. Dat gebeurde nadat deze website DPG Media erop wees dat negen maanden wel érg lang was.

 

Mag ik echt he-le-maal niets met mijn werk doen tijdens die exclusiviteitstermijn?
In principe niet, maar de voorwaarden laten wel ruimte open om daarover te praten. Als jij je werk elders wil publiceren binnen de exclusiviteitstermijn, dan moet je DPG Media om toestemming vragen. De uitgeverij belooft die toestemming niet op onredelijke gronden te weigeren. Zorg er wel voor dat je de toezeggen dat je je werk elders mag publiceren schriftelijk vastlegt.

 

Het stuk dat ik voor DPG Media heb geschreven ligt nu al weken op de plank en wordt maar niet gepubliceerd. Geldt die exclusiviteitstermijn dan nog steeds?
Ja. Hij gaat immers pas in zodra je werk voor de eerste keer is gepubliceerd. Maar als DPG Media je werk te lang op de plank laat liggen, dan kan de exclusiviteitstermijn wel verlopen. Is werk dat je voor een nieuwstitel hebt gemaakt na drie maanden nog niet gepubliceerd? Dan mag je het ook elders publiceren. Bij werk dat je voor tijdschriften hebt gemaakt is dat zo na twaalf maanden.

 

DPG Media heeft mijn werk doorverkocht aan een andere partij. Mag dat?
Ja, DPG Media mag je werk doorverkopen aan andere partijen die het openbaar willen maken, zowel in Nederland als in het buitenland. De uitgeverij geeft hen dan een zogenoemde sublicentie op je werk. DPG Media mag ook een sublicentie over je werk geven aan knipseldiensten en externe databanken.

 

Zijn er op dit vlak nog andere regels voor het gebruik van mijn foto’s?
Ja. Beeld mag alleen aan derden worden verkocht in combinatie met redactionele tekst.

 

Ik heb gehoord dat DPG Media mijn werk ook aan andere partijen mag verkopen, die mijn werk dan opnieuw mogen publiceren. Dat is niet waar, toch?
Jawel, dat is waar. DPG Media geeft de andere partij in dat geval een sublicentie op je werk en krijgt daar (vaak) geld voor.

 

Deel ik mee in die winst?
Nee. Onder de oude voorwaarden kreeg je bij doorverkoop van werk dat je voor de tijdschriften had geleverd nog wel een kleine vergoeding. Maar in de nieuwe voorwaarden is die vergoeding nergens meer te vinden.

 

Ik heb werk geleverd, maar krijg niet betaald omdat DPG Media het niet wil plaatsen.
Vervelend voor je. DPG Media geeft in haar voorwaarden aan niet te betalen als de uitgeverij een bijdrage niet accepteert.

 

Ik heb in opdracht van de krant een artikel van 600 woorden geleverd, maar er zijn er maar 400 geplaatst. Krijg ik nu toch voor 600 woorden betaald?
Nee. Bij werk voor de krant krijg je alleen betaald voor het aantal daadwerkelijk gepubliceerde woorden. Als de redactie dus flink moet schrappen in je stuk vanwege ruimtegebrek, krijg je alleen het aantal woorden betaald dat ook daadwerkelijk de krant heeft gehaald.

 

Waarom? Hoe werkt dat dan?
DPG Media gebruikt een geautomatiseerd facturatiesysteem. Dat systeem telt hoeveel woorden (of eigenlijk: hoeveel tekens) en foto’s van jouw hand in de krant zijn verschenen en berekent hoeveel geld je daarvoor hoort te krijgen. Je krijgt vervolgens een door DPG Media opgestelde factuur, waar je je eigen factuurnummer boven kan zetten.

 

En wat als die factuur niet klopt?
Dan kun je dat aangeven en krijg je eventuele ontbrekende bedragen de maand erna betaald. Dat geldt ook voor eventuele kosten die je gemaakt hebt. Op deze website vind je meer informatie over dit facturatiesysteem.

 

En wanneer krijg ik dan daadwerkelijk mijn geld?
In de maand ná de maand waarin je werk voor het eerst is gepubliceerd. Stel: je artikel wordt op 1 februari geplaatst, dan krijg je daarvoor in maart betaald. De betaling vindt meestal halverwege de maand plaats. Je wacht dus nooit langer dan 45 dagen. En vaak korter, want een verhaal dat je op 28 februari publiceert, krijg je ook half maart uitbetaald.

 

Ik werk voor een huis-aan-huiskrant van DPG Media. Werkt factureren daar hetzelfde?
Nee. (Foto)journalisten bij de huis-aan-huisbladen moeten in een online systeem zélf bij ieder artikel of bij iedere foto aangeven welk bedrag ze daarvoor horen te krijgen. De berekening daarvoor moet je zelf maken. Aan het eind van de rit draait het systeem automatisch een factuur uit.

 

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om mee te doen aan dat geautomatiseerde facturatiesysteem. Kan ik niet gewoon zelf een factuur sturen?
Navraag leert dat zelf facturen sturen ook kan. Met de kanttekening dat je betaling dan langer op zich kan laten wachten, omdat je factuur eerst nog verwerkt moet worden (dat gaat bij selfbilling veel sneller).

 

Ik heb kosten gemaakt voor mijn klus. Krijg ik die vergoed?
Ja, mits ze redelijk zijn en als je van je redactie toestemming hebt om ze te maken. Leg je afspraken wel even vast op papier of in de mail. Je dient een bewijs van de gemaakte kosten mee te sturen met je declaratie. Reiskosten die je maakt kun je ook declareren. Je krijgt 22 cent per kilometer vergoed.

 

Mag ik een klus ook door iemand anders laten uitvoeren of een klus samen met iemand doen?
Dat mag, maar wel alleen als je de titel waarvoor je werkt daarvan op de hoogte stelt. Je bent er wel verantwoordelijk voor dat de persoon die je inschakelt de klus tot een goed einde breng.

 

En voor andere media werken, mag dat ook?
Ja. DPG Media verklaart zich daar ‘nadrukkelijk mee akkoord’. Maar DPG Media wil niet dat je voor een directe concurrent over dezelfde onderwerpen schrijft. Je kan volgens de voorwaarden dus niet een nieuwsverhaal over een in een weiland neergestort vliegtuig maken voor het Algemeen Dagblad en vervolgens een soortgelijk verhaal aan De Telegraaf verkopen. Wil je dat toch, dan moet je daar eerst toestemming voor vragen bij DPG Media.

 

Doet de uitgeverij ook zo streng als ik voor twee kranten van DPG Media wil werken? Ik zit twee dagen per week op de redactie bij het Brabants Dagblad en het Eindhovens Dagblad heeft me ook gevraagd in te vallen…
Daar zou DPG Media waarschijnlijk geen problemen mee hebben (er staat ook niets over in de voorwaarden), ware het niet dat er een kans is dat de Belastingdienst DPG Media in zijn geheel als één opdrachtgever ziet. Als je twee dagen in de week bij het Brabants Dagblad invalt én twee dagen in de week bij het Eindhovens Dagblad, dan werk je dus eigenlijk vier dagen in de week voor DPG Media. De kans is aanwezig dat de Belastingdienst dat als verkapt dienstverband ziet. Met naheffingen en boetes tot gevolg.

 

Shit, de belastingdienst vindt dat ik geen freelancer ben maar schijnzelfstandige en komt met een dikke aanslag. Betaalt DPG Media mee?
Nee. En DPG Media houdt zich het recht voor eventuele schade die ze lijdt op jou te verhalen. Voor zover de wet dat toestaat. Denk daarbij aan zaken als loonbelasting en de premies voor volksverzekeringen die eigenlijk betaald hadden zijn, en eventuele boetes daarop. Premies voor de werkgeversverzekeringen mag de uitgeverij niet op je verhalen. Wanneer de Belastingdienst vindt dat je eigenlijk in loondienst bent, past DPG Media daar wél je vergoeding op aan.

 

Als ik onder deze voorwaarden voor DPG Media werk, ben ik dan in dienst?
Nee. De voorwaarden stellen nadrukkelijk dat er geen sprake is van een arbeidsrelatie. Jij werkt dus als zelfstandige.

 

Ik vertik het een overeenkomst als deze te tekenen!
DPG Media zegt je facturen pas te kunnen betalen, nadat je de voorwaarden hebt getekend. Geen krabbel, geen schnabbel.

 

Maar ik heb al een foto geleverd voordat ik deze voorwaarden überhaupt ooit heb gezien! Wat nu?
Dat is zo’n specifiek probleem dat de algemene voorwaarden daar niets over zeggen. DPG Media laat bij navraag weten dat freelancers in principe de voorwaarden altijd krijgen voordat ze een eerste bijdrage leveren. Mocht je de voorwaarden toch pas na je klus krijgen (omdat je bijvoorbeeld met spoed op pad bent gestuurd) en ze niet willen tekenen, dan betaalt de uitgeverij je alsnog uit.

 

Ik heb mijn eigen leveringsvoorwaarden en daar staan hele andere dingen in…
Je eigen leveringsvoorwaarden worden overruled door de voorwaarden van DPG Media. Dat mag DPG Media van de wet overigens gewoon eisen. Je mag in principe alles afspreken in zulke voorwaarden, behalve als het in strijd is met de wet.

 

Zijn er nog meer dingen die ik moet weten?
Ja. DPG Media heeft bij deze nieuwe voorwaarden voor het eerst een document met veelgestelde vragen meegestuurd. In dat document legt de uitgeverij een aantal zaken rondom deze voorwaarden in normalemensentaal uit (geen dank voor het idee, jongens!). In dat bestand wordt onder andere uitgelegd hoe je akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden en waarom DPG Media de nieuwe voorwaarden überhaupt heeft opgesteld. En er staat in dat er nu niet ineens nieuwe tarieven gelden.

 

Zijn er ook DPG Media-titels die niét onder deze voorwaarden vallen?
Ja. DPG Media heeft voor zijn Home Deco-titels aparte voorwaarden, waar dan ook weer een aantal varianten op zijn. De reden daarachter is dat die woontitels gemaakt worden in België en Nederland en dat ze over landsgrenzen heen verschijnen. Het belangrijkste verschil met de algemene voorwaarden van andere titels, is dat er in de voorwaarden van de Home Deco-titels ook bepalingen zijn opgenomen over advertorials.

 

Leuk en aardig, maar van wat je hier schrijft klopt geen bal.
Als ik een foutje heb gemaakt (ik ben ook maar een mens), dan hoor ik het graag. Stuur me een mailtje en ik ga ernaar kijken.

 

Ik wil graag zelf de voorwaarden lezen. Kan dat?
Ja hoor. Klik hier om ze zelf te lezen op de website van DPG Media.

 

Deze voorwaarden zijn verouderd. Kan ik je de nieuwe sturen?
Graag. Je mag ze aan me mailen.

 

Steun Freelancevoorwaarden.nl!

 

Deze site maakt inzichtelijk hoe uitgevers en omroepen met het werk en de rechten van freelancers omgaan.

 

Heb je iets gehad aan deze publicatie? Ondersteun Freelancevoorwaarden.nl dan met een donatie! Dat kan al vanaf 5 euro.

 

Met je donatie help je freelancers baas blijven over hun eigen werk. Dat is goed voor de hele journalistiek!

Mijn gekozen donatie € -