◘ Sanoma Media

 

Om wie gaat het hier?
Sanoma Media BV, een van origine Finse uitgeverij die ook in Nederland actief is. Sanoma is onder andere uitgever van: Autoweek, Donald Duck, Flair, Kek Mama, Libelle, LINDA., Magriet, Ouders van Nu, Story, Tina, Viva, Veronica Magazine, vtwonen en Zo Zit Dat. Daarnaast is Sanoma eigenaar van een paar grote online merken zoals Scholieren.com en NU.nl.

 

Van wanneer zijn deze voorwaarden?
April 2018. Al zijn er een aantal wijzigingen bijgekomen die per 2020 ingaan.

 

Waar gelden deze voorwaarden voor?
Alles wat je tijdens je opdracht hebt gemaakt. De voorwaarden gelden ook voor “restmateriaal” dat je hebt gemaakt. Ben je bijvoorbeeld fotograaf en lever je foto’s die niet bij een stuk gepubliceerd worden, dan vallen de foto’s wél onder deze voorwaarden.

 

Wat mag Sanoma daar mee doen?
Zoals de meeste uitgeverijen eigent Sanoma zich een licentie toe op je werk. Het auteursrecht blijft dus van jou en Sanoma benoemt dat ook expliciet. Maar Sanoma mag je werk wel tot het einde der tijden blijven hergebruiken. Dat geldt voor gepubliceerd werk, maar ook voor restmateriaal dat je levert.

 

Hoe mag Sanoma mijn werk hergebruiken?
In alle uitgaven die de uitgeverij maakt (je stuk uit Story kan dus ook in een Libelle-special verschijnen) en op alle denkbare manieren, inclusief databases en knipseldiensten van derden. Sanoma mag je werk ook gebruiken voor promotionele doeleinden. Bedenkt de uitgeverij in de toekomst een hele slimme nieuwe exploitatievorm (wie weet gaan ze nog wel eens wat doen met augmented reality of zo), dan kan je werk ook dáár gebruikt worden.

 

Krijg ik ook extra geld voor dat hergebruik?
Nee. Maar als er een compleet nieuwe exploitatievorm wordt ontdekt en Sanoma daar méér geld met je product verdient dan met nu al bestaande exploitatievormen wil de uitgeverij nog wel met je om de tafel. Zegt ze.

 

Hoe lang mag Sanoma mijn werk opnieuw blijven gebruiken?
Voor onbepaalde tijd.

 

Lekker is dat. Mag ik er zelf dan nog wel wat mee?
Is je werk al gepubliceerd? Dan mag je er maar liefst negen máánden na die eerste publicatie niet de boer mee op. Dat wordt de exclusiviteitsperiode genoemd. Als Sanoma je bijdrage een jaar lang op de plank laat liggen, dan gaat de exclusiviteitsperiode in op de datum van je factuur. Wanneer de exclusiviteitsperiode voorbij is mag je doen met je gemaakte werk wat je wilt.

 

Dus ik mag mijn werk dan ook niet op mijn eigen site zetten?
Sanoma geeft in haar voorwaarden aan dat je dat mag, mits je het eerst vraagt. De uitgeverij mag zulke verzoeken volgens haar eigen voorwaarden niet op onredelijke redenen weigeren. Je hebt wel een schriftelijke bevestiging van deze toestemming nodig.

 

Ik heb gehoord dat Sanoma mijn artikel of foto ook aan andere partijen mag verkopen, die mijn werk dan opnieuw mogen publiceren. Dat is niet waar, toch?
Jawel, dat is waar. Sanoma geeft de andere partij in dat geval een sublicentie op je werk en krijgt daar (vaak) geld voor. Dat geld deelt de uitgeverij overigens wel met je. Als maker krijg je 30 procent van het verdiende bedrag. Wanneer er meer rechthebbenden zijn (stel: jij bent de schrijver, maar ook de foto’s die een fotograaf bij je stuk heeft gemaakt worden meeverkocht), dan moet je je 30 procent met hen delen.

 

Hoe zit het met schijnzelfstandigheid?
Ze zijn bij Sanoma doodsbang dat de Belastingdienst vindt dat jij eigenlijk in dienst bent. De uitgeverij heeft allerlei rare fratsen bedacht om de blauwebrievenbrigade ervan te overtuigen dat jij niet in dienst bent. Zo mag je wanneer je op de redactie werkt geen laptop van Sanoma gebruiken (behalve als dat écht niet anders kan), krijg je de reiskosten naar de redactie niet meer vergoed en mag je niet op bedrijfsfeestjes komen. Jammer, want iedereen weet dat feestjes zonder freelancers erbij saai zijn.

 

Mag ik wel gewoon koffie uit de automaat halen bij Sanoma of krijg ik daar ook gezeik mee?
Dat mag. Maar doe maar niet. De automatenkoffie is in Hoofddorp niet te hachelen. Zéker de cappuccino niet.

 

Nog meer te melden op dit vlak?
In haar inkoopvoorwaarden meldt Sanoma nadrukkelijk dat ze geen arbeidsrechtelijke overeenkomst met je aangaan. En doet dat voor de goede orde een aantal keer (ik ben bij de vijfde keer opgehouden met tellen).

 

Shit, de belastingdienst vindt dat ik geen freelancer ben maar schijnzelfstandige en komt met een dikke aanslag. Betaalt Sanoma mee? 
Nee. En Sanoma houdt zich het recht voor eventuele schade die ze lijdt op jou te verhalen. Daarbij moet je denken aan zaken als te betalen loonbelasting en de premies voor volksverzekeringen. Boetes mag Sanoma van de wet niet op je verhalen. Wanneer je eigenlijk in loondienst blijkt te zijn, past de uitgeverij daar wél je vergoeding op aan.

 

Ik heb kosten gemaakt voor mijn klus. Krijg ik die vergoed?
Alleen als je van je redactie toestemming hebt om ze te maken. Leg je afspraken wel even vast op papier of in de mail. Je dient een bewijs van de gemaakte kosten mee te sturen met je declaratie. Reiskosten die je maakt kun je ook declareren (alles boven de 10 kilometer). Als je zakelijke kilometers hebt gemaakt kun je die declareren via een speciaal daarvoor bedoeld formulier. Dat kun je hier vinden. Je krijgt 19 cent per kilometer vergoed.

 

Mag ik een klus ook door iemand anders laten uitvoeren of een klus samen met iemand doen?
Dat mag, maar wel alleen als je de titel waarvoor je werkt daarvan op de hoogte stelt. Sterker nog: als jij plots besluit dat je een klus toch niet kan doen mag Sanoma van je eisen dat je een vervanger zoekt. Jij blijft in dat geval aan Sanoma factureren en regelt alle zaken zelf met je (zelf geregelde) vervanger. Jij blijft kortom verantwoordelijk voor goede afhandeling van de klus.

 

En voor andere media werken, mag dat ook?
Ja. Sanoma verklaart zich daar ‘nadrukkelijk mee akkoord’. Ze zeggen ook niets over werken voor directe concurrenten. Als jij dus én voor jongerenblad Zo Zit Dat en voor Quest Junior artikelen wil maken, dan heeft Sanoma daar geen problemen mee.

 

De redactie heeft dingen in mijn stuk gewijzigd. Mag dat zomaar?
Sanoma mag je bijdragen bewerken als de redactie waar je voor werkt dat nodig vindt.

 

De redactie is mijn naam vergeten te vermelden bij mijn productie. Kan ik daar wat mee?
Daarover wordt niets gemeld in de voorwaarden.

 

Oei, er is iemand boos op me om mijn artikel of foto. Kan ik hulp krijgen van Sanoma?
Alle aansprakelijkheid ligt bij jou als maker. Neem je een opdracht aan, dan garandeer je Sanoma ook dat je geen inbreuk maakt op rechten van anderen. Als je bijvoorbeeld gevraagd wordt beeld te leveren bij een artikel en je jat een plaatje van internet en de maker van dat plaatje komt daar achter, dan is de eventuele schadevergoeding die betaald moet worden voor jou.

 

Hoe lang moet ik op betaling wachten?
Waar Sanoma vroeger 14 dagen na facturatie betaalden, is dat tegenwoordig 30 dagen na de deadline. Sanoma doet trouwens aan selfbilling.

 

Selfbilling? Wat is dat?
In het kort: Sanoma maakt jouw factuur voor je. Dat klinkt handig, maar levert administratieve rompslomp op, aangezien al jouw facturen opeenvolgende nummers moeten hebben van de Belastingdienst. Sanoma pareert dat door te stellen dat je administratie ook meerdere van die nummerreeksen mag bevatten en suggereert dat je één nummerreeks hanteert voor Sanoma-facturen en één voor andere klanten.

 

O, opgelost dan?
In principe wel. Maar ook weer niet. Want als al je klanten van je gaan verlangen dat je een aparte nummerreeks voor hen gaat bijhouden heb je straks een héle ingewikkelde administratie. Daar wordt de Belastingdienst écht niet blij van.

 

Zucht. Kunnen dit soort grote mediabedrijven nou niet gewoon normaal doen… Hoe los ik dit het best op?
Door zelf facturen te blijven maken voor je eigen administratie. Daar zet je je eigen factuurnummer op én het nummer dat Sanoma Media gebruikt. Dat is wel wat extra werk, maar een hoop minder gedoe dan meerdere nummerreeksen hanteren.

 

Ik vertik het een overeenkomst als deze te tekenen!
Je gaat per definitie met de overeenkomst akkoord wanneer je een opdracht accepteert. Dat scheelt Sanoma een hoop gedoe en onderhandelingen met freelancers met een grote mond.

 

En wat als ik mijn eigen leveringsvoorwaarden heb en daar hele andere dingen in staan?
Daar zegt Sanoma niets over in haar voorwaarden. Je kan in theorie daar dus een zaak van maken. Maar dat betekent in de praktijk vaak wel dat je een klant kwijt bent.

 

Zijn er nog meer dingen die ik moet weten?
Het staat niet specifiek in de voorwaarden genoemd, maar Sanoma wil dat je artikelen aanlevert via Content Station. Dat is een programma waarmee Sanoma zijn workflow beheert. Aanleveren via Content Station is niet moeilijk, maar vereist wel van je dat je een extra handeling moet verrichten. Want artikelen per mail leveren wordt niet meer geaccepteerd. Terwijl dat overal op de planeet de normale manier van doen is.

 

Maar Sanoma leeft toch een beetje op zijn eigen planeet…
Laat dat ‘beetje’ maar weg.

 

Verder nog dingen die ik moet weten?
Sanoma wil met ingang van de voorwaarden van 2019 dat je je houdt aan de beleidsregels van Sanoma. Die beleidsregels zijn opgenomen in Sanoma’s Code of Conduct. Die staat vooral vol inkoppertjes. Je moet je van Sanoma aan de mensenrechten houden, mag niet corrupt zijn en integer handelen. Ook moet je vertrouwelijk omgaan met de informatie die je van Sanoma krijgt, je aan de privacywetten houden en goed omgaan met het milieu. Om maar een paar dingen te noemen.

 

Leuk en aardig, maar van wat je hier schrijft klopt geen bal.

Als ik een foutje heb gemaakt (ik ben ook maar een mens), dan hoor ik het graag. Stuur me een mailtje en ik ga ernaar kijken.

 

Ik wil graag zelf de voorwaarden lezen. Kan dat?
Ja hoor. Klik hier om ze zelf te lezen op de website van Sanoma.

 

Deze voorwaarden zijn verouderd. Kan ik je de nieuwe sturen?

Graag. Je mag ze aan me mailen.

 

Steun Freelancevoorwaarden.nl!

 

Deze site maakt inzichtelijk hoe uitgevers en omroepen met het werk en de rechten van freelancers omgaan.

 

Heb je iets gehad aan deze publicatie? Ondersteun Freelancevoorwaarden.nl dan met een donatie! Dat kan al vanaf 5 euro.

 

Met je donatie help je freelancers baas blijven over hun eigen werk. Dat is goed voor de hele journalistiek!

Mijn gekozen donatie € -